I vårens säsong på TV4 får Irma och Markoolio hjälp av Daniel Hammarström när altanen och uteplatsen ska byggas ut. Det uppstår en del märkliga situationer och oväntade händelser. Något som Daniel bemästrar när kamerorna rullar.
-Det är roligt och klart annorlunda att jobba med TV. Förutom byggprojektet är det även en pågående TV-produktion. Man har kameror nära sig hela tiden som ska fånga ens minsta reaktion. Då gäller det att behålla lugnet.
Under seriens gång ska drömaltanen byggas, och Irma får en pool till sina barnbarn. Dessutom får hon nya utemöbler till olika utrymmen där hela den stora familjen får plats. En av utmaningarna var att lotsa både hantverkarna och se till att Irma och Markoolio hade koll på tidsplaneringen.
-Irma och Markoolio är superhärliga. Och enkla att jobba med. Men de är inte alltid så lätta att få tag på. Jag lärde mig fort att fånga deras fokus och att det är bra att vara överkommunikativ ibland.
Tidigare har Daniel arbetat som snickare. Idag arbetar han med helentreprenad på Kvalitetsbygg och leder dagligen privata byggen. Med sin gedigna erfarenhet i bakfickan har han sett många misstag begås i stora och små byggprojekt.
Vi bad honom dela med sig av misstag som du kan undvika i ditt projekt - och ge sina smartaste tips för ett smidigt bygge.
MISSTAG 1: För optimistisk tidsplanering
Att byggprojekt drar över sin utsatta tid och budget är vanligt. Orsaken är oftast ett pressat schema eller dålig kommunikation mellan kund, leverantör, hantverkare och arbetsledare.
Att vara optimistisk i början av ett projekt och lova att man ska utföra jobbet snabbt och billigt är lockande för att få kunder på kroken. Men det ger inte ett bra resultat i slutändan. Istället får du besvikna kunder och du kan behöva hantera viten och avtalsdiskussioner. Undvik detta genom att:
• Inte pressa in för många projekt i din planering under högsäsongen. Känner du i magen att det kommer att bli för tight, planera in det senare. Din ärlighet kommer göra kunden nöjdare i slutändan.
• Börja i tid. Avtal kan du påbörja när vädret fortfarande är kallt. När tjälen släpper kan du påbörja bygget.
• Lägg in mycket luft i tidsplanen för eventualiteter. Berätta i detalj för kunden vad som ska göras och när.
“Ett kök kan exempelvis ta cirka 6 veckor, eftersom det inte bara är skåp som ska bytas, utan även golvet under måste ses över. När du visar varför det tar tid, sker färre överraskningar. Och om en leverans blir försenad, har du luft i tidsplanen för det.”
MISSTAG 2: Otydlig kommunikation
När du ska skriva en offert eller berätta om dina erbjudanden så finns det flera misstag som du bör undvika:
• Att skicka ett anbud eller offert med tidsplan och betalplan direkt är inte en bra idé. Risken är stor att kunden tar all planering och får gratis information som de kan visa för en konkurrent, och så blir du av med jobbet. Skriv istället ett förslag där du inte har med exakt tidsplan och betalningsplan - detaljerna kan kunden få vid underskrift.
• Ett sätt att få en besviken kund är att räkna in ROT-avdraget i ditt prisförslag. Visa istället tydligt ditt totalpris före ROT och efter. Redovisa även vad ROT-avdraget är för något.
• Är kunde upprörd över en särskild kostnad? Ett vanligt misstag är att bråka om småpengar. Om det handlar om några tusenlappar, låt kunden ha rätt. Det är viktigare att ni har en god relation efter att arbetet är utfört. Dina kunder kommer att ge dig antingen ett dåligt eller ett gott rykte efteråt. Då vill man hellre ha det senare.
MISSTAG 3: Kort tålamod
Det kommer att ske missöden under byggen. Varor blir försenade, en leverans kan inte komma när det var planerat och tid och pengar tickar i väntan på rätt väder. Kanske blir du stressad och tappar tålamodet? Det är lätt hänt. Men att visa sig oempatisk mot leverantörer, hantverkare och kunder kommer att skapa ett dåligt samarbete och inte gynna projektet framåt.
-Om du blir arg skapar du bara mer frustration. Mitt tips är att behålla lugnet. Vad är det värsta som kan hända? Det är ingen som dött, allt går att lösa.
För att ro projektet i hamn och behålla en nöjd kund, krävs det att du kan kommunicera under svåra situationer.
-Stressa inte upp dig under pressade situationer. Om exempelvis er fönsterleverans inte kan komma fram till bygget, på grund av för dåligt väglag, så kan du visa förståelse för både leverantören och kundens frustration.
Att vara respektfull och lyhörd med de som arbetar på projektet kommer att ge ett bättre resultat.
-Piska aldrig en hantverkare. Om någon till exempel vill komma in sju på morgonen men gå tidigare på eftermiddagen så låt det vara så. Hur skulle du själv vilja bli bemött? Var ödmjuk till andras situationer så kommer du få bra respons och ett bra bygge.
I pressade situationer är tydlig kommunikation det viktigaste verktyget.
En nöjd kund och nöjda samarbetspartners blir ambassadörer för hela ditt företag och kan ge dig gott rykte och fler kunder. Därför är det viktigt att alla känner sig trygga och har förtroende för ert arbete.
Hur gick det för Irmas altanprojekt? Se hur uteplatsen tog form och vilket material som behövdes här > Irmas drömaltan.